Blog

Krok 8 - przygotowanie transakcji

  • Data dodania: 06.12.2023
  • Autor wpisu: Monika Gawrońska
  • Tagi: dokumenty, urzędy, sprzedaż
Blog
Ach te formalności :) Nikt ich nie lubi, a są kluczowym etapem w sprzedaży nieruchomości.
Przygotowanie transakcji od strony formalnej polega głównie na załatwianiu spraw urzędowych, bankowych i notarialnych.
To jest ten etap, w którym ustalenia stron z poprzedniego etapu zyskują wyższą rangę i stają się wiążące dla obu stron.
Jak zadbać o ten etap sprzedaży nieruchomości?


Chwila prawdy


Przed Tobą ważny czas - to jest ten moment, kiedy wielką klamrą aktu notarialnego spinane są efekty wcześniejszych działań. To jest ten czas, kiedy ustalenia ze stroną kupującą nabierają mocy prawnej i jednocześnie jest to chwila prawdy... Czy napewno wszystko poszło dobrze? Czy napewno nic nie zostało przeoczone?


Bardzo dobrze znany jest mi pewien scenariusz... Scenariusz, który przeżyłam na własnej skórze, nikomu nie polecam i co prawda występowałam w nim jako klient kupujący, ale myślę, że taki sam stres miała i strona sprzedająca.
Historia wydarzyła się w 2011 roku, kiedy to po etapie negocjacji, których przedmiotem był dom wolnostojący w Dąbrowie k/Poznania - zawarliśmy z właścicielką umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości. Ruszyliśmy wraz z mężem do banku w celu uzyskania kredytu. Bank na etapie weryfikacji nieruchomości poprosił obecnego właściciela o szereg dokumentów weryfikujących stan prawny i... odmówił kredytu ze względu na bardzo dużą wadę prawną, o której właścicielka nie wiedziała. A nie wiedziała, bo nie sprawdziła i jeszcze do tego zatrudniła niekompetentnego pośrednika, któremu wydawało się, że wszystko jest dobrze.

Nasza historia jest jedną z wielu, jakie miały miejsce na rynku nieruchomości. Dla nas skończyła się dobrze, ponieważ była fundamentem do założenia Galerii Nieruchomości, wiem jednak z różnych opowieści, że nie dla każdego takie historie kończą się happy endem.

Jeśli pominiesz lub źle przeprowadzisz etap weryfikacji nieruchomości pod kątem prawnym, to i tak nie ominą Cię konsekwencje ewentualnych wad prawnych. Powiem więcej, lepiej o takich wadach wiedzieć zanim się wystawi ofertę na sprzedaż, niż tuż przed finalizacją transakcji. Etap zbierania dokumentów i przygotowywania umów w kancelarii notarialnej, to etap weryfikacji - jak dobrze jesteście przygotowani od strony prawnej.




Jeśli sprzedajesz nieruchomość klientowi, który zakup finansuje kredytem bankowym, to obie strony czeka jeszcze jedna chwila prawdy - kupującego, jak bardzo rzetelnie podszedł do liczenia swojej zdolności kredytowej - czy skorzystał z usług specjalisty, czy może liczył swoją zdolność w kalkulatorze internetowym? Dla strony sprzedającej będzie to moment, w którym okaże się, czy napewno dobrze wybrała i zweryfikowała swojego potencjalnego klienta.



Jak przebiega proces transakcji?

W tym miejscu chciałabym zwrócić uwagę na to, jak ważne jest doświadczenie w prowadzeniu różnych transakcji na rynku nieruchomości. Pracuję w zawodzie Agentki Nieruchomości od 2015 roku, byłam organizatorką setek różnych transakcji i wielu moich klientów uchroniłam od trudnych sytuacji dzięki swojemu doświadczeniu. Wiem co może "się wysypać", gdzie może coś nie zagrać. 

Oczywiście zdarzają się proste transakcje, jednak każda jest inna. Nie jestem w stanie dać Tobie wzoru na to jak powinien wyglądać Twój proces, ale mogę dać kilka wskazówek:

  1. Przygotuj się do tego etapu wcześniej - wiesz już jak ważne jest zweryfikowanie stanu prawnego nawet jeśli wydaje Ci się, że wszystko jest dobrze.
  2. Wcześniej dowiedz się jakie dokumenty będą Tobie potrzebne do transakcji i zadzwoń do odpowiednich urzędów, aby zapytać o procedurę wydawania danego dokumentu i związane z tym koszty.
  3. Ustalając warunki transakcji zadbaj o swoje bezpieczeństwo, zadbaj o odpowiednie zapisy w umowach, które będą chroniły Cię na wypadek braku rzetelnosci drugiej strony.
  4. Planując terminy bierz pod uwagę zapas czasowy - na niektóre dokumenty czeka się tydzień, a na zaświadczenia z banków nawet dwa tygodnie. Lepiej przyjąć zapas czasowy, niż niezrealizować transakcji z własnej winy, bo nie było się wstanie dostarczyć kompletu dokumentów.
  5. Jeśli Twoim klientem jest klient kredytowy - wypytaj go dokładnie, gdzie sprawdzał swoją zdolność i czy ją w ogóle sprawdził. W ilu bankach może starać się o kredyt? Pamiętaj, aby Twój klient składał wnioski przynajmniej do 3 banków. Jeśli masz taką możliwość, zaproponuj swojego zaufanego specjalistę ds. kredytów hipotecznych.
  6. Zaplanuj sobie kilka dni urlopu - szczególnie jeśli pracujesz w godzinach otwarcia urzędów.
  7. Zastanów się jakie ryzyka wiążą się z Twoją transakcją - co może się nie udać lub czy istnieje ryzyko, że coś się wysypie? Nie zachęcam Cię tutaj do czarnowidztwa, a do realnego spojrzenia na zagrożenia.
  8. Znajdź rozwiązania dla wszystkich zagrożeń, jakie przyszły Tobie do głowy.
  9. Przydadzą się również umiejętności przekonywania drugiej strony do swojej wizji :)
Jak widzisz organizacja dokumentów to część całego procesu, ale bardzo istotna.

Jest jeszcze jeden punkt, o którym warto wiedzieć - wybór notariusza. Zgodnie z naszym polskim prawem przeniesienie własności nieruchomości odbywać się może tylko na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie notarialnej. Oznacza to, że bez notariusza nic nie zrobicie. Umowa przedwstępna może być zwarta bez udziału notariusza, tzw. umowa cywilnoprawna, ale umowę przeniesienia własności już należy podpisać w obecności notariusza, który taką umowę przygotowuje.

Zwyczajowo notariusza wybiera ta strona transakcji, która za niego płaci i zazwyczaj jest to strona kupująca. Ten element transakcji również może budzić nieporozumienia, dlatego warto ustalić to wcześniej.

Możesz oczywiście w drodze negocjacji zaoferować, że koszty wynagrodzenia notariusza poniesiesz Ty, w zamian za inne ustępstwo strony kupującej na Twoją korzyść. Bez względu na to, czy kancelarię będziesz wybierać Ty, czy Twój klient zadbajcie o to, aby na kilka dni przed aktem otrzymać jego projekt. W naszym biurze bardzo dbamy o to, aby strony miały możliwość zapoznania się wcześniej na spokojnie z umową, którą będą podpisywać. Oczywiście notariusz odczytuje treść umowy podczas aktu i tłumaczy niezrozumiałe zapisy, ale warto mieć na względzie fakt, że:


  • Po pierwsze, w trakcie spotkania u notariusza królują emocje, a jak dobrze wiemy w emocjach możemy podjąć decyzje, które nie będą dla nas korzystne.
  • Po drugie, w kancelarii mamy na sobie presję czasu, notariusza i drugiej strony - w przytaczanym powyżej przykładzie, my również byliśmy pod presją w kancelarii.
  • Po trzecie, dużo spokojniej jest jeśli idziemy podpisać umowę, której treść jest nam znana, mamy zanotowane pytania lub możemy wcześniej skonsultować ją z prawnikiem lub pośrednikiem.
Dlatego jeśli notariusz odmawia przesłania wcześniej projektu aktu, należy w mojej opinii zrezygnować z usług takiej kancelarii. 

Podsumowując, skrupulatne przygotowanie dokumentów, współpraca z notariuszem oraz zrozumienie procesu transakcji są kluczowe dla udanej sprzedaży nieruchomości. Przedstawiona historia dodatkowo podkreśla, jak istotne jest doświadczenie i wiedza w branży nieruchomości, aby unikać potencjalnych komplikacji i zapewnić bezpieczeństwo prawne stron transakcji.

Jak możemy Tobie w tym pomóc?



Usługa pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości



Jeśli czujesz, że organizacja transakcji to coś, w czym nie masz doświadczenia i wiedzy i wolisz, aby ktoś inny zajął się wszystkim i koordynował cały proces sprzedaży, masz możliwość zlecić nam całościowe pośrednictwo w sprzedaży Twojej nieruchomości.
W ramach pakietu usługi pośrednictwa otrzymasz:

  1. Usługę weryfikacji stanu prawnego Twojej nieruchomości - pomożemy uporządkować ewentualne problemy.
  2. Usługę przygotowania wszystkich dokumentów niezbędnych do sprzedaży nieruchomości.
  3. Anioła Stróża, który zadba o Twoje prawne bezpieczeństwo na każdym etapie sprzedaży nieruchomości.
  4. W gratisie konsultację declutteringową.
  5. Wsparcie w przeprowadzeniu home stagingu polegające na omówieniu możliwych i wartych do wprowadzenia zmian, a także aranżację nieruchomości.
  6. Profesjonalną sesję zdjęciową z fotografem i prawdziwym aparatem :)
  7. Plan marketingowy sprzedaży Twojej nieruchomości - czyli zaplanowane działania majace na celu doprowadzić do sprzedaży Twojej nieruchomości.
  8. Koordynację i wprowadzenie zaplanowanych działań - opiekun klienta w naszym biurze, będzie czuwał nad skutecznością działań i wprowadzał niezbędne korekty.
  9. Osobę, która będzie prezentowała nieruchomość za Ciebie. Jest to nie tylko wygodne rozwiązanie dla Ciebie, ale również działanie zwiększające szanse na szybką i korzystną sprzedaż.
  10. Korzyści płynące z negocjacji warunków transakcji - jako Twoi reprezentanci przed klientem kupującym będziemy negocjować nie tylko cenę, ale również pozostałe warunki transakcji tak, aby zrealizować Twój cel.
  11. Poczucie komfortu również na etapie przygotowywania transakcji - zajmiemy się zarówno stroną dokumentową, jak i kontaktem z notariuszem, doradcą kredytowym strony kupującej, ewentualnym przedstawicielem strony kupującej. Zależy nam na tym, aby czynny udział ograniczał się do wizyt w kancelarii i zapoznaniu się z przygotowanymi aktami.
  12. Na koniec pomożemy Tobie w przekazaniu nieruchomości nowemu właścicielowi - podpowiemy jak się do tego przygotować, a także przygotujemy wszystkie niezbędne dokumenty.

Cena usługi pośrednictwa: 3% - 3,5% brutto


Autor: Monika Gawrońska
Kontakt: 727-919-947, monika.gawronska@galeria.nieruchomosci.pl

Zobacz krok 7 - skuteczne negocjacje


 

Zobacz, co piszą o nas nasi klienci: Opinie

Sprawdź, co dla Ciebie zrobimy sprzedając Twoją nieruchomość: Pośrednictwo w sprzedaży

Mamy dla Ciebie Gwarancję Rzetelności: Gwarancja rzetelności

Sprawdź, co dla Ciebie zrobimy kupując z Tobą Twoją wymarzoną nieruchomość: Pośrednictwo w zakupie

Poznaj naszą historię: O nas



Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.