Blog

Krok 4 - plan marketingowy

  • Data dodania: 27.11.2023
  • Autor wpisu: Monika Gawrońska
  • Tagi: plan marketingowy, sprzedaż nieruchomości
Blog

Rynek nieruchomości to nieustannie zmieniające się środowisko, wymagające strategicznego podejścia do sprzedaży.

W tym kontekście niezastąpionym narzędziem staje się profesjonalnie opracowany plan marketingowy sprzedaży nieruchomości. Dlaczego zatem warto inwestować czas i środki w jego przygotowanie? Odpowiedź kryje się w korzyściach, jakie plan ten niesie dla właścicieli nieruchomości.

W tym miejscu chcę zaznaczyć pewną ważna informację - uwzględniamy plan marketingowy w 4 kroku ponieważ zakładamy, że kroki oo 1 do 3 są bezwzględnie obowiązkowe dla każdego planu marketingowego nieruchomości. Natomiast poprzednie etapy przygotowywania nieruchomości do sprzedaży, czy sesji zdjęciowej zawierają się w tym planie. Dlatego zalecam, aby krok 4 połączyć ściśle i realizować równocześnie z krokami 2 i 3. Dobrym pomysłem jest również wyjść z tego punku i na jego bazie kreować kolejne kroki.



Korzyści z posiadania planu marketingowego:
  1. Precyzyjne określenie działań do podjęcia: plan marketingowy to m.in. zestaw zadań do wykonania. Dzięki temu właściciel nieruchomości ma klarowny obraz - co powinien zrobić i kiedy, co ułatwia monitorowanie postępów i dostosowywanie strategii w trakcie procesu.
  2. Większe szanse na szybszą sprzedaż ze względu na trafianie w potrzeby konkretnej grupy docelowej: każda nieruchomość przyciąga inną grupę nabywców. Skuteczny plan marketingowy uwzględnia te różnice i dostosowuje strategię do konkretnej grupy docelowej. Analiza demograficzna, lokalne trendy rynkowe i preferencje potencjalnych nabywców są kluczowe dla skutecznej kampanii.
  3. Zwiększenie konkurencyjności: w konkurencyjnym środowisku rynkowym, plan marketingowy może być różnicującym czynnikiem. Nieruchomość, która jest skutecznie promowana i wyróżnia się spośród innych ofert, zyskuje przewagę. To może prowadzić do szybszej sprzedaży oraz lepszych warunków cenowych dla właściciela.
  4. Profesjonalna prezentacja: plan marketingowy to również narzędzie do profesjonalnej prezentacji nieruchomości. Poprzez staranne opracowanie materiałów promocyjnych, w tym wysokiej jakości zdjęć, filmów i opisów, można zainteresować potencjalnych nabywców, kreując atrakcyjny wizerunek oferty.
  5. Monitorowanie wyników: kolejnym atutem planu marketingowego jest możliwość monitorowania wyników działań. Analiza efektywności poszczególnych działań pozwala na szybką reakcję na zmiany na rynku oraz dostosowywanie strategii w trakcie procesu sprzedaży.
  6. Kontrola nad budżetem: bez względu na to, czy sprzedajesz nieruchomość samodzielnie, czy z pośrednikiem czeka Cię szereg wydatków. We współpracy z pośrednikiem część kosztów masz zamrożoną, bo to agent nieruchomości wykłada swoje pieniądze na marketing za Ciebie do czasu sprzedaży nieruchomości i rozliczenia się za usługę. Jednak kontrola wydatków jest bardzo istotana w tej syutacji. Jeśli nie dysponujesz środkami na marketing, dobrze jest od razu zatrudnić do pracy agencję nieruchomości.
Jak widzisz korzyści są warte tego, aby poświęcić trochę czasu na zaplanowanie swoich działań. W naszym biurze w celu zaplanowania czynności korzystamy z naszego wieloletniego doświadczenia i wiedzy. Często planujemy kilka - kilkanaście ruchów do przodu, ale zazwyczaj nie realizujemy całego planu. Gdbyśmy doszli do końca i nadal nie mieli sprzedanej nieruchomości, wówczas znaczyłoby to, że gdzieś popełniliśmy błąd.


Co powienien zawierać plan marketingowy sprzedaży nieruchomości:

Skupmy się teraz na tym, co powinien zawierać nasz plan marketingowy. Jest to kilka podstawowych obszarów:

  1. Analiza rynku i konkurencji:
    Pierwszym krokiem w tworzeniu planu marketingowego jest dokładna analiza rynku i konkurencji. Zrozumienie trendów, cen konkurencyjnych ofert oraz preferencji nabywców pozwoli na lepsze dostosowanie strategii do realiów rynkowych. Ile konkurencyjnych ofert jest w Twojej okolicy? Jakie są ceny ofertowe tych nieruchomości? Jaki jest ich standard? Jakie atuty są prezentowane przez Twoją konkurencję?
  2. Analiza SWOT:
    Jest to narzędzie bardzo uniwersalne i stosowane w wielu różnych konfiguracjach - począwszy od osiągania celów biznesowych po prywatne. W przypadku sprzedaży nieruchomości ma kolosalne znaczenie, ponieważ pozwala spojrzeć na nieruchomość z lotu ptaka. W takiej analizie wypisujemy mocne i słabe strony nieruchomości, a także kwestie zewnętrzne - czyli szanse i zagrożenia, które niezależnie od nas mogą pokrzyżować plany. Warto przy takiej analizie spojrzeć na swoją nieruchomość bez filtra sentymentu. Często taki filtr wkrada się i wówczas sprzedający uznaje za atut coś, co nim nie jest lub oburza się, że jakaś cecha nieruchomości może stanowić dla potencjalnego klienta wadę.
  3. Analiza cen transakcyjnych:
    W analizie rynku przyglądaliście się cenom ofertowym - warto jednak wiedzieć, że ceny ofertowe bardzo często są przeszacowane. Oczywiście warto brać je pod uwagę jako pewnien odnośnik, ale planując wystawić nieruchomość na sprzedaż warto opierać się na cenach transakcyjnych - takie ceny można wykupić w urzędzie, od rzeczoznawcy majątkowego, mają do nich dostęp również dobrzy pośrednicy nieruchomości. Nie polecam bazowania na bezpłatnych wyceniarkach - ich wyliczenia bardzo mocno odbiegają od tego, co można osiągnąć na rynku.
  4. Definicja grupy docelowej:
    Precyzyjne określenie grupy docelowej, to kluczowy element skutecznego planu. Zidentyfikowanie demograficznych, psychograficznych i behawioralnych cech potencjalnych nabywców umożliwi dostosowanie komunikacji do ich potrzeb. Pamiętaj, że pisząc ogłoszenie musisz mówić językiem Twojego klienta docelowego. Warto zatem zastanowić się, kto mógłby tak zamieszkać? Podpowiem, że nie zawsze jest to logiczne - choć tak by się wydawało :)
  5. Cele Sprzedażowe:
    Plan powinien jasno określać cele sprzedażowe, zarówno pod względem ceny za jaką chcecie sprzedać nieruchomość, jak i warunków pobocznych, tj. termin wydania nieruchomości, wyposażenie jakie pozostaje w nieruchomości. Warto uwzględnić tutaj cel, dla którego planujecie sprzedać nieruchomość. Czy celem jest szybka sprzedaż, czy maksymalizacja zysków? Czy sprzedając nieruchomość możecie wyprowadzić się od razu, czy potrzebujecie kilku tygodni lub miesięcy?
  6. Strategie promocyjne:
    Skuteczny plan marketingowy obejmuje różnorodne strategie promocyjne, zarówno online, jak i offline. Na jakich portalach będziecie publikować swoją ofertę? Każdy portal ma swoich klientów, zatem warto być na kilku różnych portalach. Czy będziecie inwestować w promocję, czy tylko w publikację? Jeśli w promocję, to w jaką? Na wszystich portalach, czy na wybranych? Jeśli Twoje działania nie przyniosą porządanych efektów, to co będziecie korygować? Ile czasu musi minąć, abyście uznali, że Wasze działania potrzebują modyfikacji? Na te wszystkie pytania warto odpowiedzieć sobie w tym punkcie. Jakie jeszcze działania możecie podjąć, aby zmaksymalizować szanse na osiąnięcie celów?
  7. Materiały promocyjne:
    Profesjonalne materiały promocyjne, to kluczowy element prezentacji nieruchomości. Wysokiej jakości zdjęcia, wirtualne spacery lub filmy z nieruchomości, a także starannie przygotowane opisy - wszystko to wpływa na pozytywne wrażenie potencjalnych nabywców. Warto również przygotować materiały drukowane dla klientów, którzy przyjdą na prezentację.
  8. Kalendarz działań:
    Kolejnym istotnym elementem jest kalendarz działań. Określenie harmonogramu kampanii, dat otwartych domów oraz innych wydarzeń promocyjnych pozwoli na skoordynowane i efektywne działania.
  9. Budowanie relacji i weryfikacja klienta:
    Plan marketingowy powinien uwzględniać strategie weryfikacji klientów i budowania z nimi relacji. W jaki sposób poprowadzisz pierwszą rozmowę przez telefon - czy w taki sposób, aby upewnić się, że osoba z którą rozmawiasz jest szczerze zainteresowana nieruchomością? Właściciele często skarżą się na dużą ilość prezetnacji, ale bez decyzji zakupowej klienta. Mają wówczas często przeświadczenie, że mają duże zaintresowanie, ale co z tego skoro nie mają klienta zdecydowanego na zakup? Warto również zaplanować follow-up po prezentacjach, a także ustalić w jaki sposób będziemy budować z klientami relację podczas prezentacji.
  10. Budżet:
    Ostatecznie plan powinien zawierać jasny budżet. Określenie kosztów związanych z poszczególnymi działaniami pozwala na efektywne zarządzanie środkami finansowymi.
  11. Monitoring wyników:
    Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem jest plan monitorowania wyników. Analiza efektywności działań pozwala na bieżąco korygować strategię, co z kolei przyczynia się do sukcesu sprzedaży.




Plan marketingowy, to nie tylko dokument, ale strategiczne podejście, które umożliwia właścicielom nieruchomości osiągnięcie lepszych wyników sprzedaży. Inwestycja w profesjonalnie opracowany plan marketingowy, to inwestycja nie tylko w promocję nieruchomości, ale także w sukces transakcji i zadowolenie klientów.

Gdy rozmawiam z moimi klientami o takim planie marketingowych często dziwią się, że nad czymś takim pracujemy. To zrozumiałe - mało, które biura nieruchomości przygotowują takie plany (bardziej działają na bazie reakcji na bieżące wydarzenia), a właściciele sprzedający samodzielnie często nawet o tym nie pomyślą. W naszym biurze taki plan jest standardem i dzięki temu osiągamy bardzo dobre wyniki. Jednak od razu zaznaczę - wyniki daje działanie zgodnie z planem, a nie tylko jego napisanie :)




Jak możemy Tobie pomóc?
Usługa pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości

Jeśli nie interesuje Cię kupowanie poszczególnych usług, wolisz, aby ktoś inny zajął się wszystkim i koordynował cały proces masz możliwość zlecić nam całościowe pośrednictwo w sprzedaży Twojej nieruchomości,
W ramach pakietu usługi pośrednictwa otrzymasz:

  1. Usługę weryfikacji stanu prawnego Twojej nieruchomości - pomożemy uporządkować ewentualne problemy.
  2. Usługę przygotowania wszystkich dokumentów niezbędnych do sprzedaży nieruchomości.
  3. Anioła Stróża, który zadba o Twoje prawne bezpieczeństwo na każdym etapie sprzedaży nieruchomości.
  4. W gratisie konsultację declutteringową.
  5. Wsparcie w przeprowadzeniu home stagingu polegające na omówieniu możliwych i wartych do wprowadzenia zmian, a także aranżację nieruchomości.
  6. Profesjonalną sesję zdjęciową z fotografem i prawdziwym aparatem :)
  7. Plan marketingowy sprzedaży Twojej nieruchomości - czyli zaplanowane działania majace na celu doprowadzić do sprzedaży Twojej nieruchomości.
  8. Koordynację i wprowadzenie zaplanowanych działań - opiekun klienta w naszym biurze, będzie czuwał nad skutecznością działań i wprowadzał niezbędne korekty.
  9. Osobę, która będzie prezentowała nieruchomość za Ciebie. Jest to nie tylko wygodne rozwiązanie dla Ciebie, ale również działanie zwiększające szanse na szybką i korzystną sprzedaż.
  10. Korzyści płynące z negocjacji warunków transakcji - jako Twoi reprezentanci przed klientem kupującym będziemy negocjować nie tylko cenę, ale również pozostałe warunki transakcji tak, aby zrealizować Twój cel.
  11. Poczucie komfortu również na etapie przygotowywania transakcji - zajmiemy się zarówno stroną dokumentową, jak i kontaktem z notariuszem, doradcą kredytowym strony kupującej, ewentualnym przedstawicielem strony kupującej. Zależy nam na tym, aby czynny udział ograniczał się do wizyt w kancelarii i zapoznaniu się z przygotowanymi aktami.
  12. Na koniec pomożemy Tobie w przekazaniu nieruchomości nowemu właścicielowi - podpowiemy jak się do tego przygotować, a także przygotujemy wszystkie niezbędne dokumenty.

Cena usługi pośrednictwa: 3% - 3,5% brutto

Autor: Monika Gawrońska

Kontakt: 727-919-947, monika.gawronska@galeria.nieruchomosci.pl




Zobacz, co piszą o nas nasi klienci: Opinie

Sprawdź, co dla Ciebie zrobimy sprzedając Twoją nieruchomość: Pośrednictwo w sprzedaży

Mamy dla Ciebie Gwarancję Rzetelności: Gwarancja rzetelności

Sprawdź, co dla Ciebie zrobimy kupując z Tobą Twoją wymarzoną nieruchomość: Pośrednictwo w zakupie

Poznaj naszą historię: O nas

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.